Malagne in het groen (van de 1ste kleuterschool tot de 2de basisschool)

Laat ons op ontdekkingstocht vertrekken naar de Gallo-Romeinse boerderij !

Basis Module

Wij verwelkomen de jongeren voor een bezoek met sensoriele wandeling aan de overblijfselen, de tuinen, en de dieren. Met outfits van toen verkleden ze zich als bewoners van de villa. Klaar voor de uitdaging? Speel ook “Wie Maakte Wat” om te ontdekken hoe de Gallo-Romeinen verschillende basismaterialen aanwendden.

Download een uittreksel uit het onderwijsdossier

 

Workshops

Voeg naar keuze ateliers vakwerk toe om de ervaringen nog meer reëel te maken: Romeinse keuken & Smidse vanaf 1ste basisschool :

Gallo-romeins brood

In dit atelier leert de groep meer over graangewassen die gekweekt werden in Malagne, en over het gebruik ervan in de Gallo-Romeinse periode. De leerlingen ontdekken bovendien de ingredienten die nodig zijn om brood te maken (meel, water, zout, honing, gist) en maken kennis met de Gallo-Romeinse bakoven in leem. De leerlingen nemen op praktische wijze deel aan het bakken, en achteraf zullen zij het uiteraard proeven.

Klei en leem

Dit atelier is een mooi voorbeeld van hoe gewerkt werd leem in de Gallo-Romeinse periode. De leerlingen herbeleven volop het Gallo-Romeins universum door praktisch te werk te gaan volgens een techniek uit de oudheid. Aan de hand van een houten vorm maakt iedere leerling zijn steen uit leem en stro. Het is zeer wenselijk om daarvoor aangepaste kledij mee te brengen!

Vilt

Het doel van deze workshop is niet enkel de leerlingen wegwijs te maken in de minder gekende verwerking van wol, maar eveneens aandacht te besteden aan de wereld van schapen, nog vóór ze geschoren werden. De leerlingen overlopen verschillende fases, van schaap tot het voorwerp in vilt, en zij maken ook kennis met enkele werktuigen van vroeger, zoals de antieke scheerschaar bijvoorbeeld. Nadien maakt iedereen zijn eigen voorwerp in vilt en ontdekt zo de kunst van het verwerken van wolvezels tot een vilten voorwerp.

Smidse

Bij dit bezoek ontdekken de leerlingen hoe ijzer ontgonnen werd in een laagoven, en hoe nadien de ijzerspons verder bewerkt en gezuiverd werd. Aansluitend gaan ze naar de smidse waar ze in de praktijk leerling-smid worden. Om beurt, en onder het alziend oog van de meester-smid, hameren ze een stukje roodgloeiend ijzer en ze toveren het om tot een alledaags voorwerp zoals sleutel, armband, of Gallo-Romeinse aansteker! Nadien krijgen ze uitleg over heel wat andere voorwerpen die een smid vervaardigt, zoals o.a. werktuigen, maar ook een vuurslag, een helm, een zwaard, of een malienkolder.

Aardewerk

De leerlingen bekwamen zich in het wikkelen van aardewerk, een techniek die erin bestaat om kleiworsten met de vingers te vervaardigen, en er nadien de wanden van een potje mee op te bouwen. De manier van opbouwen geeft de gewenste vorm aan de pot. De opgerolde kleiworsten worden nadien gladgestreken met de vingers om de wanden de nodige stevigheid te geven. Aansluitend versiert iedereen zijn potje volgens eigen inspiratie. Het is noodzakelijk om de potjes achteraf een tijd lang te laten drogen in open lucht.

Gallo-romeinse spelen

Een klein ommetje langsheen enkele al dan niet eenvoudige spelen zoals 2000 jaar geleden. In dit atelier worden de leerlingen ondergedompeld in de leefwereld van de jongere Gallo-Romeinen, en zodoende ontdekken ze de wereld van het spel en het sociaal belang ervan. Strategie, behendigheid, toeval, of nabootsen zijn enkele van de aspekten van de vroegere spelen die aan bod komen, en waar iedereen zijn gading vindt. Zij kunnen zich met elkaar meten in het delta-behendigheidsspel, of elkaar bekampen in het 12 lijnen-strategospel, of nog in het molenspel, of in de latroncule dat een typisch spel van de Romeinse legioensoldaten was. Pret gegarandeerd !

Vanaf 6 jaar.

Romeinse keuken

In deze workshop leren de leerlingen de culinaire praktijken van de Gallo-Romeinen kookkunst in vraag te stellen. Zij werken volgens een recept van Apicus, een gastronoom uit de 1e eeuw. Een antiek recept geeft slechts enkele richtlijnen, en de leerlingen voeren uit met een kritische zin. Het recept van Apicus vertelt ons helaas niets over hoeveel van een bepaald ingredient te gebruiken, en ook niets over de kookduur. Juist zoals de archeologen zijn wij dus ook aangewezen op het uittesten van een recept om te proberen op die manier de smaken van vroeger opnieuw tot leven te brengen. En nadien gaan we dat allemaal lekker opsmullen !

Mozaïek

Aan de hand van talrijke voorbeelden ontdekken de leerlingen een vak en een techniek uit lang vervlogen tijden. Zij zullen zelf hun eigen legvak voorbereiden waarin ze aansluitend een tweekleurig mozaïek werkstukje maken (15 x 15 cm) met kleine steentjes. Ze kunnen inspiratie opdoen uit een model dat voorgesteld wordt, maar ze kunnen ook hun eigen verbeelding de vrije loop laten.

Geen paniek, plaasterresten verdwijnen volledig tijdens het wassen !